Fyzioterapie, Rehabilitace, Ambulance, systémové řešení chronických obtíží, aktivní terapie, SM Systém, měkké techniky, bolesti pohybového ústojí, neinvazivní řešení, diagnóza operace, vymknutý kotník, bolavé záda.

česká verze
english version

Ergonomie v kanceláři

Důsledky jednostranného zatížení při kancelářské práci

Při dlouhodobé práci v kanceláři a zejména při práci s počítačem je náš pohybový systém staticky a jednostraně zatížen. Důsledkem mohou být bolesti pohybového systému, konkrétně pak:

  • bolesti bederní páteře,
  • bolesti hrudníku,
  • blokády žeber, které mohou imitovat bolesti vnitřních orgánů,
  • bolesti krční páteře a hlavy.

Z oblasti bederní páteře jsou nervově zásobeny dolní končetiny, tedy jakékoliv problémy v bederní oblasti se mohou projevovat na dolních končetinách. Typickými projevy jsou např. poruchy pohybu, poruchy cítění nebo bolestivost dolních končetin.

Problémy v oblasti hrudníku a v oblasti hrudní páteře mohou imitovat poruchy vnitřních orgánů např. srdce, plic a žaludku. Stejně je tomu i naopak, kdy se porucha vnitřních orgánů může jevit jako porucha pohybového systému (např. při akutním zánětu slepého střeva bolí břicho spolu s bederní páteří a celý trup je ztuhlý).

Z oblasti krční a horní hrudní páteře jsou nervově zásobeny horní končetiny, a tedy veškeré potíže krční páteře se mohou projevit poruchou funkce horních končetin (bolestivá ramena, lokty a zápěstí). Dále porucha funkce krční páteře může zapřičiňovat bolesti hlavy.

Bolest snižuje naši pozornost a výkonnost

Ve chvíli kdy pociťujeme bolest je naše schopnost soustředit se rozdělena mezi prováděný úkon a bolest. Míra rozdělení pozornosti, a tedy i pracovní výkonnosti závisí na intenzitě prožívané bolesti. Dokonce i v případě, že si lékem ulevíme od bolesti je stále naše výkonnost snižována probíhajícím drážděním, protože vyvolávající příčina odstraněna nebyla. Navíc je pozornost a tedy i výkon tlumen léky tišícími bolest (např. brufen, algifen ...).

Možnosti řešení

Způsobů řešení je několik, a v optimálním případě je vhodná jejich kombinace. Pomoci můžou zejména:

  • ergonomické pracovní prostředí,
  • kompenzační cvičení,
  • masaže,
  • rehabilitace,
  • farmaceutické tišení bolesti v akutních případech.

Ergonomie pracovního prostředí

Při dlouhodobé statické zátěži v sedě nejvíce trpí bederní a krční páteř. U disponovaných jedinců trpí i hrudní úsek páteře. Bederní páteř úzce funkčně souvisí s krční páteří, neboť je její oprorou. Přetížení bederní páteře je dáno jejím zakřivením v důsledku postavení pánve při sedu. Pokud si chceme svou páteř při dlouhodobém sezení šetřit pomáhá její vhodné vypodložení.

Dalším důležitým prvkem je správná výška stolu, zvolena tak aby nedocházelo k přetížení v oblati zápěstí a lokte (karpální tunely, tenisový nebo golfový loket a bolestivé rameno). Neméně důležitá je správná výše, osvětlení a rozlišení monitoru.

Úpravou sedáku židle lze změnit charakter sedu ze statického na dynamický, a ulevit tak zádům. Problém spočívá v tom, že při dlouhodobém sedu jsou přetíženy statické stabilizátory trupu. Pokud sed zdinamizujeme, zapojíme dynamické svaly a statické stabilizátory si mohou odpočinout.

Velmi důležitá je kvalita aktivního sedu. Optimální je páteř ve vertikále, klidové postavení dolních končetin, minimální napětí v oblasti šíje a horních končetin a také správné postavení hlavy vůči páteři. Takto aktivního sedu jsme při práci schopni pouze krátkodobě, proto je vhodné při delší práci tělo vypodložit (např. overball, balanční plošina).

Kompenzační cvičení

Kompenzací statického zatížení je zatížení dynamické. Mezi kompenzační cvičení řadíme např. SM Systém, Tai-Chi a vhodně vedený posilovací trénink. Není jedno jakým pohybem je statická zátěž kompenzována (např, kompenzace kancelářské práce pletím zahrádky v předklonu obvykle nevede k žádoucí fyzické úlevě). Druh aktivity volíme dle množství času, který na kompenzaci máme. Můžete-li se sami sobě denně věnovat hodinu či dvě pak je vhodné Tai-chi nebo jiné východní techniky. Dokáže-li pro sebě najít deset minut či čtvrt hodiny pak je vhodné cvičení SM-Systému. Je dobré mít na paměti, že začínat se cvičením SM-Systému individuálně je nejefektivnější. Pod individuálním odborným vedením se klient seznámí se svým tělem a naučí se korigovat své přetížení. U skupinového cvičení nemá lektor na tuto detailní korekci kvalitního provedení jednotlivých cviků prostor. Skupinové cvičení je vhodné jako podpora a motivační prvek v době kdy už klient umí dobře ovládat jednotlivé cviky. Při seznáméní s SM-Systémem na skupinovém cvičení obvykle schází kvalitní provedení cviků což snižuje účinnost cvičení. Nedojde k harmonizaci napětí měkkých tkání těla, není sníženo dráždění a tedy ani bolestivost.

Trénink v posilovně umožňuje kompenzovat vlivy sedavého zaměstnání jen pod odborným dohledem, popř. po konzultaci s fyzioterapeutem. Je dobré mít na paměti, že trenér v posilovně je orientován na výkon a budování svalové hmoty, zatímco fyzioterapeut se zabývá laděním celkové kondice klienta. Úhel pohledu na vedení tréninku se tedy může lišit.

Masáže a rehabilitace

Uvolnit masáží či měkkými technikami přetížené statické stabilizátory (přetížené svaly) je možné. Pokud je záměrem trvalejší účinek, pak je vhodné pasivní terapii doplnit vhodným cvičením. Výsledek uvolnění v kombinaci s aktivním cvičením má dlouhodobější efekt.

Rehabilitace formou jizdy na rotopedu či kole není adekvátní kompenzací statické zátěže u kancelářsky pracujících osob. Důvodem je opět poloha v sedě, tedy stejné zatížení v oblasti pánve, páteře, ramenních pletenců a hlavy. Zvýšená svalová zátěž vede k výraznějšímu svalovému zkrácení a stav sedavého zatížení ještě zhoršuje. Podobný problém řešíme při cvičení na posilovacích strojích. Z tohoto důvodu je při návštěvě posilovny vhodná odborná pomoc při sestavení cvičebního plánu.

Mezi další techniky tlumení bolesti, kterými rehabilitace disponuje patří fyzikální terapie a vodoléčba.

Farmaceutické tišení bolesti

Od bolesti je možno v akutních případech ulevit i pomocí medikamentů. Při dlouhodobém užívání léků na tlumení bolesti je nevýhodou zvýšená chemická zátěž organismu, která se po delší době začne projevovat ve formě chronicity chorob. Dálší nevýhodou je otupění pozornosti. Na vědomé úrovni má pacient pocit, že pracuje intenzivně, ale jeho tělo o svém poškození stále ví. Čast podvědomé pozornosti je stále fixována na dráždění. Bolest je přehlušena, ale 100 % výkon nelze podat. S podobným výsledkem si lze od bolesti pomoci i dalšími návykovými látkami.

Nabízíme

Máte - li sedavé zaměstnání a dlouhodobě Vás pobolívá v zádech nabízí Fyziotipy individuální přístup k řešení následujících situací:

  • ergonomie pracovního prostředí,
  • kompenzačního cvičení (SM Systém),
  • měkké a mobilizační techniky,

Problémy jsou řešeny individuálně, protože každý člověk je jiný, anatomicky i mentálně. Každý reaguje na podněty z prostředí v závislosti na svých predispozicích. Individuální přístup je upřednostňován, protože aplikace obecných pravidel může pomoci, ale v mnohých případech nemusí vézt bez individualního doladění k žádoucímu výsledku. V případě zájmu o konzultaci nebo individuální terapii můžete Fyziotipy kontaktovat (Tel: 608 176 860, e-mail: ) .

© 2015-2017 Fyziotipy